Volltext-Downloads (blau) und Frontdoor-Views (grau)
Schließen

Faktoren für den erfolgreichen Bildungsdienstleistungsexport : eine Exploration in der Automobilindustrie

  • The importance of services increases due to the intensifying international integration. In this context we will present crucial factors for providers of training and education who want to export their services. Notwithstanding the German model cannot simply be reproduced in foreign countries; hence an interview-based study was started in order to make concrete statements on adaptation measures. Results are derived from managers in Tunisia and Germany as part of the governmental funded project BRIDGE, which aims at enabling training providers to export educational services in the medium and long term. First findings suggest the existence of barriers and source from qualitative data analysis. Furthermore, first relevant factors concerning the concrete training and educational design drawn from the case study will showcase how to successfully export services. The language of the working paper is German. Die Bedeutung von Dienstleistungen wächst durch die zunehmenden internationalen Verflechtungen signifikant. In diesem Zusammenhang sollen in der vorliegenden Studie wichtige Faktoren für den Export von wissensintensiven Dienstleistungen aufgezeigt werden. Da das deutsche Aus- und Weiterbildungsmodell ohne spezifische Anpassungen nicht in ein Zielland übertragen werden kann, sollen in dieser Untersuchung konkrete Aussagen getroffen werden, die Bildungsexporteure bei der Erbringung ihrer Dienstleistungen unterstützen sollen. Die qualitative Untersuchung basiert auf 18 Interviews, die mit Führungskräften in Deutschland und Tunesien geführt wurden. Wir argumentieren, dass auf unterschiedlichen Ebenen Barrieren existieren, die teilweise durch eine intensivere Kommunikation überwunden oder minimiert werden können. Abschließend werden Handlungsempfehlungen für den Export von Bildungsdienstleistungen abgeleitet.

Export metadata

Additional Services

Search Google Scholar

Statistics

frontdoor_oas
Metadaten
Document Type:Working Paper
Language:German
Author:Leontin Karl GrafmüllerORCiD, Hagen Habicht, Marc Marheineke
Center:Center for Leading Innovation and Cooperation (CLIC)
Parent Title (German):HHL-Arbeitspapier
Series (Serial Number):HHL-Arbeitspapier / HHL Working paper (127)
Place of publication:Leipzig
Publisher:HHL Leipzig Graduate School of Management
Year of Completion:2013
Page Number:15
Licence (German):License LogoUrheberrechtlich geschützt