
 

  

ifa
 E

CP
 M

on
ito

r C
om

pa
ra

tiv
e R

ep
or

t  

ifa ECP Monitor Comparative Report 

Media 

 
  



2 ifa ECP Monitor Comparative Report | Media 

 

1. Introduction 
International broadcasting has been employed as a political tool for roughly a century, with 
the Soviet Union pioneering many of its early uses. After using radio to help spur the Russian 
revolution, the young USSR created Radio Moscow in 1929 and share the accomplishments 
of communism to a global audience in 11 different languages. Fearing Radio Moscow’s  en-
couragement worldwide socialist revolution, and with an eye toward solidifying worldwide 
imperial holdings, many other nations soon followed. The Netherlands, China, Germany and 
France, Britain and Japan all established their own broadcasters between 1927 and 1934. The 
US joined their ranks relatively late, with Voice of America beginning its broadcast only in 
1942 (Rawnsley, 2016, pp. 43). The US further intensified its foreign media presence at the 
beginning of the Cold War.  
 
International broadcasters are driven by several distinct, yet often overlapping, goals. They 
can aim to: provide international perspectives in areas without a wealth of local media, such 
as former colonies (i.e. France, UK, Germany); remain connected to diaspora populations (Po-
land); to preserve, protect, and promote local languages (Netherlands/Flanders); to counter 
Western media hegemony and political narratives (Russia, Turkey); and to proffer a positive 
image of a country, including its value and culture (China, US) (O’Keefe and Oliver, 2010, 
pp. 6). 
 
Competition in global media has increased substantially in the last two decades. At the begin-
ning of the 2000s, for example, there were only three foreign television stations in English. 
Ten years later, more than 30 stations from various countries were already courting an inter-
national audience, and the number has grown steadily since (Maaß, 2013, p. 13). These coun-
tries go far beyond the Anglo-American sphere; it is usually resurgent powers like Russia and 
China that use the English language to reach countries and target groups that are regarded as 
politically and economically important. Foreign media today are far more than just mediators 
of a national perspective or ambassadors for understanding and solidarity. They see themselves 
as actors in a global dialogue of values and competitors in a quest for international interpreta-
tive sovereignty. 

2. Foreign media in action 
While many foreign media outlets present themselves in a similar aesthetic fashion (Russia’s 
RT, for example, deliberately mimics the look of larger broadcasters like CNN), their motives, 
methods, and objectives can vary substantially. International broadcasters typically seek “the 
power to purposefully alter the mix of voices in target societies, to affect the composition of 
their markets for loyalties, to destabilize, to help mold opinions among their public and oth-
erwise to assert ‘soft power’ for the purposes of achieving the national ends of the transmitting 
state” (Price, 2003). At any given time, they may attempt one, several, or all of these goals.  
 
Foreign media outlets fall into what is often described as “public diplomacy,” a key aspect of 
international cultural power. Of course, what one country views as public diplomacy will be 
considered “propaganda” by others (indeed, such accusations are commonplace). To further 
define public diplomacy, Cull (2008) develops a taxonomy of concept, which includes listen-
ing, advocacy, cultural diplomacy, exchange diplomacy and international broadcasting. Of 



3 ifa ECP Monitor Comparative Report | Media 

 

these five, international broadcasting may seem easier to quantify than more nebulous con-
cepts like advocacy or listening, but analysis of foreign media presents its own unique chal-
lenges.  
 
First, measuring the true influence of foreign media is notoriously difficult. One UK Foreign 
Office report described attempts at evaluation “like a forester going out to measure how far 
his trees have grown overnight without a ruler” (quoted in O’Keefe and Oliver, 2010).  Coun-
tries have taken extensive measures to gain a better grasp of their influence, but often these 
efforts are costly and inconclusive. Still, it is widely acknowledged that time honored outlets 
like the BBC do play a substantial role in boosting their host nations’ image (ibid.).  
 
Additionally, although foreign broadcasters boast impressive viewership statistics, these must 
usually be taken with a grain of salt. As several researchers note, self-reported figures are noto-
riously unreliable and there is “no reliable evidence” to support either China’s or Russia’s 
viewership statistics (Rawlsey, 2016). This is not a new problem, either. In 1977 James Nason 
argued that international radio broadcasting statistics “must be used with caution” due to 
their unreliability. Nevertheless, viewership and listenership statistics do usually offer a rough 
estimate (or at least a broadcaster’s idea of its own reach) and are therefore presented where 
available in the following section.  
 
Although more and more countries have been focusing on international broadcasting, invest-
ments often do not pay off. As Flew (2016, pp. 288) argues, “in the field of global news and 
information, [former Chinese broadcaster] CCTV is available in many parts of the world and 
in multiple languages, but struggles to get significant audience.” Indeed, research has found 
that the vast majority of CGTN viewers are Chinese (either expats or those within China). 
Despite RT’s relative success, Russia, too, has been frustrated by a lack of acceptance: Rus-
sians officials have allegedly been displeased with RT’s uptake in target countries (Rawnsley, 
2015). 
 
Why is there such a gap between how much respect various broadcasters earn? Journalistic 
credibility and perceived independence are paramount. As a report from the Lowy Institute 
finds, “different legal treatments and relationships to the state greatly affect the perceived cred-
ibility of international broadcasters” and “the perception of CCTV as a propaganda vehicle 
for the Chinese government jeopardizes its credibility and audience loyalty” (O’Keefe and Ol-
iver, 2010). Indeed, “international broadcasters are credible when they adhere to journalistic 
ethics and are perceived to be separate from political influence,” a claim that is especially 
threatened when broadcasters are accused of active “disinformation” campaigns (Cull, 2010, 
pp. 13). Often, this perception favors Western outlets—although critics would be quick to 
point out that European and North American public broadcasters often still have their own 
forms of political bias.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 



4 ifa ECP Monitor Comparative Report | Media 

 

Chart 1: TV Audience in million, 2019 

 
Source: ECP Monitor 

 

Chart 2: Radio Audience (or potential reach) in million, 2019 

 
Source: ECP Monitor 

  



5 ifa ECP Monitor Comparative Report | Media 

 

3. Key players in foreign media  
Historically, the large imperial powers dominated foreign broadcasting. Empires like Britain, 
France and the Netherlands used radio to share the view of the world and keep distant colonies 
connected to the metropole. In the mid-20th century, the United States and USSR fought the 
ideological struggle of the Cold War through dueling propaganda campaigns. In the 20th cen-
tury, however, the number of important international broadcasting players has increased, with 
rising nations like Turkey taking up a larger role and resurgent great powers like Russia and 
China seeking to influence the global conversation. As Arceneaux and Powers find, “the past 
two decades have seen the substantial growth of networks such as Qatar’s Al Jazeera, Russia’s 
Russia Today (RT) and Sputnik, Japan’s NHK, Israel’s Kol Yisrael, India’s New Delhi Tele-
vision (NDTV), Singapore’s Channel News Asia, and China’s Global Television Network 
(CGTN)” (2020, pp. 50).  
 
Seven of the most important current foreign media powers are discussed in this section.1 They 
are grouped into two categories: older established, global Western-based media players and 
newer arrivals (or re-arrivals) to the scene.  

3.1. Traditional broadcasting powers 

Although structures, funding levels, and geographic focus differ across the four most promi-
nent legacy broadcasting powers—the UK, US, France, and Germany—they share some broad 
goals. Typically, their strategies center around spreading a sense of shared values in the form 
of support for liberal democratic capitalism. Despite lofty rhetoric, however, even a quick 
glance at the regional focus points for Western foreign media reveal a close link with their 
darker colonial past. Squaring their support for universal ideals with the harsh realities of his-
tory and power politics remains an ongoing challenge for the most venerable international 
media institutions.  
 
With its renowned broadcasts during WWII, the United Kingdom served as one of the early 
models for foreign broadcasting, a mantle it largely retains to this day. The British Broadcast-
ing Corporation (BBC) is the UK’s main public broadcaster and is one of the world’s best-
known and oldest of its kind. It is financed primarily through the collection of TV license fees 
and is legally separate from government interference (although in practice that can be endan-
gered by government threats to its funding). BBC World is the main foreign arm of the BBC 
and was originally founded in 1932 as the BBC Empire Service. As of 2019, the station ’s radio, 
television and online services were available in a total of 40 languages (CPF, 2019). According 
to the station’s own figures, its weekly audience has risen from 320 million (2015) to 426 mil-
lion (2019). 
 
As part of the post-financial crisis austerity programs, UK government reduced funding for 
the BBC. Hundreds of offices and five language services were completely closed. The number 
of languages offered by the BBC World Services had already declined significantly; the total 
number of languages offered fell from 44 (1998) to 29 (2016) (BBC, 2016, p. 28). However, 

 
1 While there is no clean distinction between “major” and “middle” or “minor” players, this report groups countries into two 
different sections to allow for an in-depth discussion where relevant, without excluding smaller countries.  



6 ifa ECP Monitor Comparative Report | Media 

 

soon after, a massive expansion of the language offering to 40 languages from 2017 was an-
nounced and major investments were approved.  
 
The UK’s close ally, the United States, lacks a state-funded institution of the same caliber as 
the BBC, but remains an important player in international broadcasting. In the field of foreign 
media, large private institutions like CNN International or the foreign reach of newspapers 
like the New York Times is substantial, but due to their lack of government support they are 
outside the scope of this report. State-run US foreign broadcasters focus clearly on American 
strategic objectives, as their geographic range (Cuba, the Middle East, formerly Eastern bloc 
countries) makes clear. They focus on countering narratives in “unfree” countries (in practice, 
typically geopolitical rivals, or countries that be susceptible to their influence) and offering 
pro-American viewpoints in regions where the US may be unpopular.  
 
Many American foreign broadcasters originated during the Cold War and are overseen by the 
US Agency for Global Media (USAGM). USAGM in 61 languages, reaching an audience of 
350 million people in 2019 (USAGM, 2019). It has an annual budget of $807 million and over 
3,700 employees (APCD, 2020). 5 networks fall within its remit: Voice of America (VOA), 
Office of Cuba Broadcasting (OCB), Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL), Middle 
East Broadcasting Networks (MBN), and Radio Free Asia (RFA). The USAGM was created 
from the bi-partisan Broadcasting Board of Governors (BBG) in 2017, dissolving the BBG and 
its supervisory capacity and replacing it with a single executive under the USAGM who is ap-
pointed by the President. 
 
France retains a sizeable global broadcasting capacity, as well as close ties with former colonies 
in Africa. France Médias Monde (FMM) is the overarching organization responsible for 
French international broadcasting and consists of France 24, Radio France International, and 
the Monte Carlo Doualiya Arabic-language radio. FMM broadcast in a total of 18 languages, 
has journalists from over 66 countries, and attracted over 200 million weekly contacts across 
radio, television, and digital media in 2019 (France Médias Monde, 2020).  
 
France 24 is a 24-hour news channel that broadcasts its programming on four language-spe-
cific channels: French, English and Arabic, and Spanish. It now has network of 160 corre-
spondent bureaus located in nearly every country (France 24, n.d.). France 24 was founded in 
2006 as a “CNN à la française” to report on current world affairs from a French perspective. 
Radio France Internationale (RFI) was founded in 1975 in response to the growing popularity 
of channels such as the BBC World Service and Voice of America. Although French is still at 
the heart of RFI, radio broadcasts and websites can now be listened to and used in 15 other 
languages (up from 12 in 2015), including all the main European languages, Kiswahili, Hausa, 
Mandingo, and Fulfulde (RFI, 2019). Monte Carlo Doualiya (MCD) is a radio station whose 
Arab programming is broadcast in the Middle East and parts of Africa (Djibouti, Mauritania, 
South Sudan). Its total weekly listenership is nearly 10 million.  
 
Germany is actively in a number of smaller cooperative initiatives (see next section), but 
Deutsche Welle (DW) is its flagship international broadcaster. DW works to promote the both 
German language and cultural and social exchange at “eye level.” DW is financed via the Ger-
man government and had a TV weekly audience of nearly 100 million in 2019 and a global 
reach across all platforms of 249 million, a substantial jump from the 2019 figure of 197 mil-
lion (Deutsche Welle, 2020). Around 1,500 permanent employees and 1,600 freelancers from 
60 nations work at the DW head office in Bonn and at the Berlin location (Deutsche Welle, 



7 ifa ECP Monitor Comparative Report | Media 

 

2019). Additionally, DW cooperates with over 5,000 partner stations (ibid.). The radio pro-
grams, which are broadcast in 9 languages, attract an especially large listenership in Africa. Its 
budget totaled €413 million in 2019 (Deutsche Welle, 2019). 
 
As a reaction to political developments in Eastern Europe—including democratic backsliding 
in EU states and Russian incursions into Ukraine—DW has expanded its offerings accord-
ingly. For example, the services in Russian and Ukrainian were broadened and, in addition to 
the studio in Moscow, a further correspondent office was set up in Kyiv (Deutsche Welle, 
2016, p. 2).  

3.2. Rising media players2 

Newly emergent and resurgent media powers like Qatar, China, and Russia lack the same (rel-
atively) cohesive values and goals as Western broadcasting nations. What these three countries 
have in common is a shared aim of shifting the international conversation away from Western-
dominated narratives. They take different approaches to achieve this goal, whether it is to di-
versify the discourse, paint a positive national image, or directly take on US-led perceptions of 
the world. In all of these efforts, they often face headwinds, however. A direct approach to 
tackle perceived Western bias risks backlash and a perceived loss of credibility. At the same 
time, merely echoing the themes of stations like Deutsche Welle or the BBC is perceived by 
governments as a waste of resources. How to square these conflicting tensions will remain the 
primarily challenge for rising media powers in the coming years.  
 
As part of China’s “going global” strategy, foreign media have become some of the most im-
portant instruments of Chinese foreign cultural policy. Indeed, China’s media presence was 
substantially increased at the beginning of the millennium. On the one hand, this reflected the 
opening of the Chinese market to foreign media in 2001 (Zhao, 2013, p. 19). However, the 
expansion of foreign media was also aimed at establishing direct communication channels to 
the outside world in order to strengthen confidence in China’s peaceful growth (Hefele et al., 
2015, p. 69). At the same time, China has resisted the entry of some foreign narratives into its 
own country, with blanket bans on many Western media and websites.  
 
The fact that this strategy did not achieve the desired success became clear in 2008 when neg-
ative reporting before and during the Olympic Games in Beijing dominated the Western me-
dia (Sun, 2015a, p. 126). Li Changchun, head of propaganda of the Communist Party, con-
cluded: “We must become global, strengthen our foreign-language channels abroad, expand 
our partnerships with foreign television stations so that our images and voices reach thousands 
of living rooms in all parts of the world” (Sun, 2015b, p. 404). The aim was to “talk back” by 
countering Western media with their own reporting. In order to expand Chinese media ac-
cordingly, their financial support was drastically increased once again. The global financial 
crisis increased the impact of this decision. While Western media companies massively reduced 
their investments in the wake of the economic collapse, the Chinese media were largely able 
to fill the vacuum. Since 2009, the Chinese government has invested around $8.7 billion (ap-
prox. €7.8 billion) in the expansion of state-owned foreign media (Hefele et al., 2015, p. 68). 
It now spends roughly €2 billion per year. In addition, the Chinese state media are increasing-

 
2 China and Russia (see introduction) were traditionally substantial players in international broadcasting, yet due to their 
lapse and then recent resurgence, they are discussed here as “rising” powers.  



8 ifa ECP Monitor Comparative Report | Media 

 

ly concluding partnership agreements with foreign media. Such cooperation can be particu-
larly attractive for many newspapers under financial pressure (Ohlberg, 2016, p. 6). 
 
China enjoys a long broadcasting history, but it could not be classified as a truly global player 
until relatively recently. China Radio International, (CRI), one of the oldest Chinese media 
outlets, was first founded in 1941. Later in the 20 th century, China increased its television 
efforts with China Central Television (CCTV), one of the main players in China’s early media 
strategy. In the early 1990s, CCTV opened an Overseas Broadcasting Center and began broad-
casting Chinese television programming for Chinese people abroad, with an English channel 
following in 2000. CCTV also offered channels in French, Spanish, Arabic and Russian since 
the end of the 2000s (Zhang, 2011, p. 59).  
 
In December 2016, the new global media platform China Global Television Network 
(CGTN) went live, bringing together six foreign broadcasters, including an English-language 
documentary channel, and other multimedia offerings from CCTV (Public Media Alliance, 
2017). In 2018, it was funded with nearly €2 billion per year and is active in 171 countries. It 
includes 6 TV channels, 3 overseas sub-stations, 1 video news agency and “new media clusters” 
(Xinhua News Agency, 2016). The Chinese government intends to create a media behemoth 
by merging CCTV, CGTN, and CRI (Feng, 2018). Like other institutions, CGTN has re-
ceived pushback in Western countries. For example, the US has deliberately delayed the visas 
for many reporters, forcing them to leave (Chen, 2020). In the EU however, CGTN may soon 
be able to return to the airwaves after being banned by Britain. It is due to set up new opera-
tions out of France (Bermingham, 2021).  
 
One of the best-known foreign media outlets is the RT television channel, which is often de-
scribed as the most important element of Russia’s soft power strategy. The station was 
founded in 2005 as Russia Today and reorganized in 2009 as RT. It broadcasts 24-hour news 
channels in English, Spanish and Arabic, RT America from Washington, RT UK from Lon-
don and two documentary channels in Russian and English. Online platforms are also offered 
in English, Russian, French and German. According to its own figures, the station reaches 
over 100 million viewers, up from 70 million in 2016. RT calls itself the “the top non -Anglo-
Saxon TV news network in terms of traffic”, with over 190 million visits per month at the end 
of 2018 (RT, n.d.). Between 2005 and 2013, the channel’s budget increased tenfold from  
€22 million to over €220 million (Smits, 2014, p. 9). In 2019 federal subsidies to “ANO TV-
Novosti”, the legal entity behind RT, amounted to €305.1 million (Roskazna, 2020). A key 
objective is to counter the narratives of Western media and undermine confidence in the 
American and European political systems. Despite this aim, television channels such as the 
CNN or BBC are regarded as role models: RT’s music, moderators and informational videos 
are very similar to their Western counterparts.  
 
Sputnik News was founded in 2014 as an online news agency and radio station by Rossiya 
Segodnya. According to its own figures, 130 editorial offices in 34 countries produce 800 
broadcasting hours per day, in 32 languages. The editorial offices in Washington, Cairo, Bei-
jing and Montevideo operate 24-hour news programming. Sputnik News is financed by the 
Kremlin with approximately €100 million annually (Godzimirsk and Østevik, 2018). The 
Kremlin’s influence on the news page has been repeatedly criticized abroad. In March 2016, 
for example, the Latvian Sputnik website was banned by the Latvian Ministry of Foreign Af-
fairs on charges of propaganda (DRWN, 2016). 
 



9 ifa ECP Monitor Comparative Report | Media 

 

Russia Beyond the Headlines, founded by the Russian government in 1990, publishes news-
paper supplements in international newspapers. The aim of this medium is to “contribute to 
a better understanding of Russia in the world” (Russia Beyond the Headlines, 2020). The 
content appears once a month, for example in The Daily Telegraph in Great Britain, the 
Global Times in China and Le Figaro in France. It is active in a total of 22 countries (Missiroli 
et al., 2016). 
 
Although it is not generally considered a major player in ECP, Qatar is the known interna-
tional base for the Al Jazeera Media Network (AJMN). The royal family is part owner of the 
private network (Cooper & Momani, 2011). AJMN includes numerous television stations 
that broadcast news, documentaries and sports coverage in Arabic, Turkish, English and in 
the Balkans in Bosnian, Serbian and Croatian. AJMN is one of the largest media groups in the 
Middle East; the Arabic-language news channel is one of the most frequently watched chan-
nels in the region (Middle East Monitor, 2014; Al Jazeera, 2013).  
 
The Arabic-language news channel of Al Jazeera was founded in 1996 by Emir Sheik Hamad 
Al Thani, who supported the channel financially with $150 million (approx. €168 million) 
in the first five years of its existence. According to this, the station was originally intended to 
finance itself (Zayani, 2005, p. 14). Since the early 2000s, however, AJMN has continued to 
receive financial support from public funds; the exact amount is not made transparent (Brown 
et al., 2012; Salama, 2012). In 2010, the annual budget was estimated at $650 million (approx. 
€490.8 million) (Dickinson, 2014, p. 6). 
 
Until the Arab Spring (2010-2012), AJMN’s audience grew steadily and the station was 
praised for revolutionizing the Arab media landscape. AJMN was the first media group to 
target its offerings at a pan-Arab audience and not just local audiences (Cooper & Momani, 
2011, p. 122). Additionally, the station broke the pattern of traditional Arab news broadcasts: 
AJMN provided space for open and critical debates, reported live from conflict areas and of-
fered other innovative formats carried by highly professional journalists in state-of-the-art stu-
dios (Peterson, 2007, pp. 732-733). But above all, AJMN gained credibility by presenting itself 
as an independent, private media company, publicly criticizing Arab governments and pre-
senting different, often conflicting opinions (Kessler, 2012, p. 47). 
 
AJMN is rated by some analysts as Qatar’s “most impressive diplomatic achievement” 
(Cooper & Momani, 2011, p. 122). Nevertheless, with the station’s credibility, the number of 
viewers of the station also fell and in March 2016 the station had to lay off 500 employees and 
thus more than 10 percent of its workforce (Chronicle of the Middle East and North Africa, 
2016). At the same time, the Saudi Arabian channel Al-Arabiya, founded in 2007 and also 
supported by the Royal Family, has become increasingly important and is therefore a serious 
competitor for AJMN in the pan-Arab market (Brown et al., 2012). In 2016, AJMN had to 
close its American offshoot Al Jazeera America after only three years because the station could 
not win enough viewers for itself (New York Times, 2016). This is part of a larger trend: it was 
active in roughly 150 countries in 2015 but now only broadcasts in 100 (Al Jazeera, n.d.).  

  



10 ifa ECP Monitor Comparative Report | Media 

 

4. Additional foreign media players 
Whereas the truly global international broadcasting players strive for multiple strategic aims 
as part of larger ECP approaches, a second tier of smaller global media players adopts a more 
targeted and specific approaches. This can include protecting a local language, reaching a di-
aspora community, fostering multiculturalism and social cohesion, or seeking to project re-
gional influence. While these categories are not mutually exclusive, examples from countries 
are used to illustrate how these approaches are tackled in practice. 

4.1. Regional or limited global role 

First, there is a group of countries that seeks to have global influence but does not possess the 
resources of the major powers. One example is Turkey. Turkish Radio and Television (TRT) 
is a venerable institution in Turkey, having been established in 1964. TRT was a founding 
member of the European Broadcasting Union (EBU) in 1972. It operates 18 TV channels and 
14 radio stations in Turkish, English, Arabic, Azeri, and Kurdish. Much of its revenue is levied 
by taxes, similar to the license fee-based model of the BBC in the UK. Its budget is roughly 
€180 million (US Department of Justice, 2019). Legally, it is required to pursue the national 
goals of the country. In practice, this has been reflected by increasingly pro-government views.  
 
TRT World is the main foreign broadcasting component of TRT (TRT World, n.d.). It was 
founded in 2015 and broadcasts in English 24 hours per day through broadcasting stations in 
Washington D.C., London, and Singapore. It has been criticized as government propaganda, 
particularly following a series of layoffs after the failed 2016 coup (Stockholm Center for Free-
dom, 2019).  
 
India’s public broadcasting corporation, Prasar Bharati also runs the foreign broadcaster All 
India Radio—the Indian radio station with the most comprehensive domestic reach, known 
for broadcasting in 23 languages and 179 dialects. Due to India’s colonial ties to the United 
Kingdom, All India Radio started broadcasting internationally through its External Services 
Division shortly after the BBC in 1939, functioning as a propaganda tool for the Allies during 
World War II. In recent years, the station has been communicating “the Indian point of view 
on matters of national and international importance” (Prasar Bharati, 2019, p. 89). Its foreign 
services are available in 28 languages—13 Indian, targeting the diaspora and India’s neighbor-
hood, and 15 foreign languages—which are broadcast to 150 countries overall (ibid.). All In-
dia Radio, targeting the diaspora and India’s neighborhood, is considered an essential part of 
India’s foreign policy agenda.  
 
Similarly, South Africa’s international radio channel “Channel Africa” does not pursue a 
global mission but an African one. The station’s mandate is to “support South Africa’s na-
tional interests through the production and broadcast of innovative, dynamic and stimulating 
content and contribute to the development of Africa” (Channel Africa, n.d.). It is available 
via satellite in all countries in Sub-Saharan Africa (approx. 46), with even wider reach through 
its internet broadcasting. By offering an African perspective on the continent’s political, cul-
tural and socio-economic developments—notably in Chinyanja, Silozi, Kiswahili, English, 
French and Portuguese in alternating time slots—the station pursues the mission to be “The 
Voice of the African Renaissance” (Channel Africa, n.d.). In the name of Channel Africa, the 



11 ifa ECP Monitor Comparative Report | Media 

 

South African Broadcasting Corporation has entered a strategic cooperation with Deutsche 
Welle, which aims at fostering staff exchange and training opportunities (SABC, 2020). 
 
Although Spain is a mid-size country, the hundreds of millions of Spanish speakers provide its 
foreign broadcasters with a large potential audience. Radio Exterior de España (REE), which 
dates back to 1942, is the international service of the Spanish public broadcaster (RTVE). It 
is available worldwide, but is primarily intended for Spaniards and Spanish-speaking listeners 
abroad. It broadcasts in seven languages (Spanish, Arabic, English, French, Russian, Portu-
guese, and Sephardic Hebrew) (RTVE, n.d.). TVE Internacional is the Spanish international 
television with the mandate to present Spain in the world and disseminate the Spanish lan-
guage. 

4.2. Diaspora communication 

Other countries primarily focus on citizens living abroad—for instance Indonesia or Poland. 
In line with its mission of public broadcasting, the Polish Television (Telewizja Polska S.A.) 
provides information for the Polish communities abroad via its channel, TVP Polonia (since 
1993). With the motto “Everywhere Poles are”, the channel, broadcasting via satellite and ca-
ble networks, is mainly targeting the large Polish diaspora worldwide. The station’s main task 
is therefore preservation of Polish identity, language and culture, as well as dissemination of 
news from the homeland. The second aim is to enhance the image of Poland abroad, for ex-
ample by highlighting the tourist potential of the country or various contributions of Poles to 
the world (National Centre for Culture, 2016). Polskie Radio dla Zagranicy serves a similar 
function, while Polskie Radio dla Zagranicy’s is directed more at foreign audiences. Its online 
offering is available in six languages: Belarussian, English, German, Polish, Russian, and 
Ukrainian, with a dedicated website in each of the languages. 

4.3. Resource pooling 

Particularly when it comes to countries or regions that share a language, resource-pooling in 
the field of foreign broadcasting has been a popular measure to enhance bilateral or multilat-
eral ties and strengthen their reach abroad. Perhaps the most notable example is 
TV5MONDE, a francophone cooperation between five regions and countries: France, Can-
ada, Québec, Switzerland and Wallonia-Brussels. Through the joint investment and collabo-
ration, the expansive network is able to offer ten different channels in the French language, 
available worldwide but particularly popular in French-speaking African nations 
(TV5MONDE, n.d.). 
 
Similarly, though on a smaller scale, the Dutch government cooperates with the Flemish gov-
ernment on the broadcaster BVN (het beste van Vlaanderen en Nederland, or “the best of 
Flanders and the Netherlands”). The cooperation not only pools resources but follows explicit 
linguistic goals to make Dutch and Flemish language programming available to viewers world-
wide (BVN, 2020). It was supported with over €1.5 million from the Dutch MFA in 2019 
and has about 700,000 weekly viewers (OCW, 2018).  
 
Germany is also active in a series of international broadcasting initiatives to pool resources 
with European partners. The channel Arte is jointly run by the French and German public 



12 ifa ECP Monitor Comparative Report | Media 

 

broadcasters and has recently expanded to operate in six languages (Arte, 2018). 3sat offers a 
platform for cooperation among the main three German speaking countries—Germany, Aus-
tria, and Switzerland (and formerly the German Democratic Republic, before unification)—
which offers primarily cultural programming.  

4.4. Foreign broadcasters for social integration 

Sweden is a relatively unique case, with its focus on foreign language media as a way to inte-
grate new arrivals (Germany and others have similar programs, but they are part of a larger 
media apparatus). The public service broadcaster Radio Sweden (Sveriges Radio, SR), and its 
international and multicultural channels support this goal. The history of international oper-
ations (SR International) dates back to 1939, at the start of World War Two, with an initial 
purpose to inform Swedish nationals abroad.  
 
Today, radio programming is aimed at both international and domestic audiences bringing 
news about Sweden, Swedish society, and Sweden’s role and reputation in the world. The SR 
conducts its operations independently from the state and other interests. The broadcasting 
license stipulates that its foreign program should reflect different cultural circles and contain 
programming for different parts of the world. Among other things, the broadcast should 
strengthen the Nordic cultural community. At home, via 4 national and 25 local channels, 
Sveriges Radio has the responsibility to promote the Swedish language but also provide con-
tent in national minority languages (Finnish, Sami, Meänkieli, Romani Chib and Yiddish). 
The programming in immigrant languages aims to contribute to the integration process and 
peaceful coexistence of many cultures (Swedish Government, 2020). As a part of Ekot3, SR 
publishes news about Sweden every weekday in 6 languages that are native to many immigrant 
communities (Arabic, English, Kurdish, Farsi, Somali, Tigrinya4) (Sveriges Radio, 2020a).  
 
Estonia also focuses on social integration and cohesion, albeit with less focus on immigrant 
groups. ETV+ is broadcasted in the Russian language as an attempt to combat misinformation 
within the Russian community. The Netherlands former broadcaster Radio Netherlands 
Worldwide (RNW) now operates an online service to support social movements (Wardany, 
2012; RNW, 2011). 

5. Developments in foreign media 
We can see that the number of countries with concentrated foreign media strategies has in-
creased substantially and that their range of activities and strategies is substantial. Also visible 
is a decline in spending from Western nations (with countries Austria, Canada, and the Neth-
erlands severely cutting services) while non-Western nations (like Turkey, Qatar, and China) 
increase their investments. Despite massive financial support from new ECP players, foreign 
broadcasters are far from a panacea to achieve global influence. In reality, this spending often 
happens without a dedicated and localized strategy. Indeed, “the risk of expanding initiatives 
in fields such as international broadcasting and film co-productions with little attention being 
given to reception contexts of cross-cultural communications is that nation states will be com-

 
3 Ekot (Dagens Eko – “Echo of the day”) is the news service of Sveriges Radio. 
4 Tigrinya is a Semitic (Afro-Asiatic) language. It is spoken by many immigrant communities around the world, including 
Sweden. Sveriges Radio Tigrinya is a temporary investment. 



13 ifa ECP Monitor Comparative Report | Media 

 

mitting significant resources to these cultural initiatives to little tangible effect, as has arguably 
been occurring with the international expansion of CCTV services by the Chinese govern-
ment over the last decade, at least in the advanced industrial nations” (Flew 2016, p. 291).  
 
Even among resurgent powers, strategies vary. Compared to Russia, China employs a more 
diffuse strategy to increase understanding and improve China’s image, while also limiting the 
inflow of information. By contrast, Russia mainly targets Western narratives without expend-
ing much effort to portray Russia itself in a positive light and has done relatively little to re-
strict information flow (although it has considered targeting US social media) (Rawnsley, 
2015, pp. 276; Brunnersum, 2020). Turkey’s approach is somewhat of a mix of the two. As 
countries experiment with different foreign media strategies, we can expect the range of ap-
proaches to increase in the coming years, with some countries adopting a “trial and error” 
method as particular methods succeed or fail.  
 
Budget cuts are a major issue facing foreign media outlets. As the Lowy Institute finds, “when 
budget pressures bite, the public diplomacy budget is very vulnerable within the broader For-
eign Affairs budget: its benefits are often intangible and distant, do not lend themselves to 
precise measurement, and require long term and consistent effort, focus and investment” 
(Lowy, 2010, pp. 39). Notably, the BBC has been exposed to cuts and further threats of de-
funding, threatening perhaps the most venerable and respected foreign broadcaster (Rawns-
ley, 2015, pp. 279). Notably, this trend has been most pronounced in Western countries—
including Canada, the Netherlands, and Austria—allowing rising powers to fill the void.  
 
What changes can we expect from foreign media in the coming years? Clearly, social media 
and internet offerings will become more prominent, as they are already for many broadcasters. 
More important than shifts in the method of information dissemination, however, is the in-
creasingly multifaceted approach that foreign media strategies must take. As Rawnsley finds, 
“it is essential for public diplomacy to align the message with policy, and to consider the expe-
rience, perceptions and expectations of individual audiences” (2015, pp. 281). In this context, 
broadcasters have multiple targets: influential policymakers, foreign publics, their own dias-
pora, and domestic constituencies are all important audiences, yet are hard to focus on simul-
taneously. As nations reevaluate their spending priorities in the wake of the COVID-19 pan-
demic, we can likely expect changing priorities, intensifying focal points, and a continued dif-
fusion of power away from traditional forces in international broadcasting in the coming 
years. 
  



14 ifa ECP Monitor Comparative Report | Media 

 

References 
ACPD (United States Advisory Commission on Public Diplomacy). (2019). 2019 Compre-

hensive Annual Report on Public Diplomacy & International Broadcasting. Re-
trieved from: https://www.state.gov/2019-comprehensive-annual-report-on-public-
diplomacy-and-international-broadcasting/ 

Al Jazeera (n.d.). Who we are. Retrieved from: https://www.aljazeera.com/aboutus/  
Al Jazeera Media Network. (2013). Researchers confirm Al Jazeera viewership. Retrieved 

from: http://www.aljazeera.com/pressoffice/2013/06/201364181423546953.html 
Arceneaux and Powers. International Broadcasting Public Diplomacy as a Game in a Mar-

ketplace of Loyalties. In: The Routledge Handbook of Public Diplomacy (pp.50-63). 
Eds: Nancy Snow, Nicholas J. Cull 

Arte (2018). ARTE startet sein neues digitales Angebot ‘ARTE in italiano.’  Retrieved from: 
https://www.arte.tv/sites/presse/pressemitteilungen/ab-heute-spricht-die-kultur-6-
sprachen/ 

BBC. (2016). BBC World Service. Report by the Comptroller and Auditor General presented 
to the BBC Trust Value for Money Committee, 14 June 2016. Retrieved from: 
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/review_report_re-
search/world_service/bbc_world_service.pdf 

Bermingham. (2021). CGTN set to return to European screens, but French regulator warns 
about future conduct. South China Morning Post. Retrieved from: 
https://www.scmp.com/news/china/diplomacy/article/3124152/cgtn-set-return-
european-screens-french-regulator-warns-about 

Bonazzo, J. (2018). ‘Most worthless’ US government agency may become Trump TV. Ob-
server. Retrieved from: https://observer.com/2018/08/broadcasting-board-of-gov-
ernors-us-agency-for-global-media-michael-pack-
trump/?fbclid=IwAR2WdKH_0GfiM1LfLeh4uamH2SKhZTV6sXgh-
bvUT1YZZwCVRcxCGZBRm9yI 

Briel, R. (2016, November 2, 2016). SVT World to end international distribution. Broad-
band News. Retrieved from: https://www.broadbandtvnews.com/2016/11/02/svt-
world-end-international-distribution/  

Brunnersum, M. Russia tightens grip on US social media giants. Deutsche Welle. Retrieved 
from: https://www.dw.com/en/russia-tightens-grip-on-us-social-media-giants/a-
56044301 

Brown, H., Guskin, E., & Mitchell, A. (2012). Arab Satellite News. Pew Research Journalism 
Project, 28. Retrieved from: http://www.journalism.org/2012/11/28/arab-satellite-
news/ 

Channel Africa. (n.d.). About ChannelAfrica. Retrieved from: http://www.chan-
nelafrica.co.za/sabc/home/channelafrica/aboutus 

Chen, F. Chinese reporters in US ‘packing to leave’. Asia Times. Retrieved from: https://asi-
atimes.com/2020/08/chinese-reporters-in-us-packing-to-leave/ 

Chronicle of the Middle East and North Africa. (2016). The Declining Popularity of Al 
Jazeera News Network and Other Channels. Retrieved from: https://chroni-
cle.fanack.com/qatar/society-media-culture/media/al-jazeera-declining-popularity/  

Cooper, A. F., & Momani, B. (2011). Qatar and expanded contours of small state diplo-
macy. The International Spectator, 46(3), 113-128. Retrieved from: 
http://www.arts.uwaterloo.ca/~bmomani/Documents/IS-%20qatar.pdf 

https://www.state.gov/2019-comprehensive-annual-report-on-public-diplomacy-and-international-broadcasting/
https://www.state.gov/2019-comprehensive-annual-report-on-public-diplomacy-and-international-broadcasting/
https://www.aljazeera.com/aboutus/
http://www.aljazeera.com/pressoffice/2013/06/201364181423546953.html
https://www.arte.tv/sites/presse/pressemitteilungen/ab-heute-spricht-die-kultur-6-sprachen/
https://www.arte.tv/sites/presse/pressemitteilungen/ab-heute-spricht-die-kultur-6-sprachen/
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/review_report_research/world_service/bbc_world_service.pdf
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/review_report_research/world_service/bbc_world_service.pdf
https://www.scmp.com/news/china/diplomacy/article/3124152/cgtn-set-return-european-screens-french-regulator-warns-about
https://www.scmp.com/news/china/diplomacy/article/3124152/cgtn-set-return-european-screens-french-regulator-warns-about
https://observer.com/2018/08/broadcasting-board-of-governors-us-agency-for-global-media-michael-pack-trump/?fbclid=IwAR2WdKH_0GfiM1LfLeh4uamH2SKhZTV6sXghbvUT1YZZwCVRcxCGZBRm9yI
https://observer.com/2018/08/broadcasting-board-of-governors-us-agency-for-global-media-michael-pack-trump/?fbclid=IwAR2WdKH_0GfiM1LfLeh4uamH2SKhZTV6sXghbvUT1YZZwCVRcxCGZBRm9yI
https://observer.com/2018/08/broadcasting-board-of-governors-us-agency-for-global-media-michael-pack-trump/?fbclid=IwAR2WdKH_0GfiM1LfLeh4uamH2SKhZTV6sXghbvUT1YZZwCVRcxCGZBRm9yI
https://observer.com/2018/08/broadcasting-board-of-governors-us-agency-for-global-media-michael-pack-trump/?fbclid=IwAR2WdKH_0GfiM1LfLeh4uamH2SKhZTV6sXghbvUT1YZZwCVRcxCGZBRm9yI
https://www.broadbandtvnews.com/2016/11/02/svt-world-end-international-distribution/
https://www.broadbandtvnews.com/2016/11/02/svt-world-end-international-distribution/
https://www.dw.com/en/russia-tightens-grip-on-us-social-media-giants/a-56044301
https://www.dw.com/en/russia-tightens-grip-on-us-social-media-giants/a-56044301
http://www.journalism.org/2012/11/28/arab-satellite-news/
http://www.journalism.org/2012/11/28/arab-satellite-news/
http://www.channelafrica.co.za/sabc/home/channelafrica/aboutus
http://www.channelafrica.co.za/sabc/home/channelafrica/aboutus
https://asiatimes.com/2020/08/chinese-reporters-in-us-packing-to-leave/
https://asiatimes.com/2020/08/chinese-reporters-in-us-packing-to-leave/
https://chronicle.fanack.com/qatar/society-media-culture/media/al-jazeera-declining-popularity/
https://chronicle.fanack.com/qatar/society-media-culture/media/al-jazeera-declining-popularity/
http://www.arts.uwaterloo.ca/~bmomani/Documents/IS-%20qatar.pdf


15 ifa ECP Monitor Comparative Report | Media 

 

CPF. (2019). Cultural Protection Fund:  Annual Report 2018 – 19. Retrieved from: 
https://www.britishcouncil.org/sites/default/files/cultural_protection_fund_an-
nual_report_2018-2019.pdf 

CSA. (2016). Report on the execution of the specifications of France Médias Monde - Year 
2015. Retrieved from http://www.csa.fr/Etudes-et-publications/Les-comptes-ren-
dus-et-les-bilans/Les-comptes-rendus-et-les-bilans-des-chaines-de-television-
publiques-et-privees/Rapport-sur-l-execution-du-cahier-des-charges-de-France-Me-
dias-Monde-Annee-2015 

Cull, N. (2008). Public Diplomacy: Taxonomies and Histories. The ANNALS of the Ameri-
can Academy of Political and Social Science. Retrieved from: 
https://doi.org/10.1177/0002716207311952 

Cull, N. (2010). Public diplomacy: Seven lessons for its future from its past. Place Branding 
and Public Diplomacy. Retrieved from: https://link.springer.com/arti-
cle/10.1057/pb.2010.4 

Deutsche Welle. (2016). Management report for the 2015 financial year. Retrieved from: 
http://www.dw.com/downloads/35508714/de2015lagebericht.pdf 

Deutsche Welle. (2019). Management Report for financial year 2019. Retrieved from: 
https://www.dw.com/downloads/54198942/managementreport2019.pdf  

Deutsche Welle. (2020). Unbiased information for free minds. Retrieved from: 
https://www.dw.com/en/about-dw/profile/s-30688 

Dickinson, E. (2014). The case against Qatar. Foreign Policy, 30. Retrieved from: 
https://foreignpolicy.com/2014/09/30/the-case-against-qatar/   

DRWN (German-Russian Business News). (2016). Latvia bans Sputnik Channel. Retrieved 
from: http://drwn.de/de/lettland-verbietet-sputnik-kanal/ 

Feng, E. (2018). China to create global broadcast champion. Financial Times. Retrieved 
from: https://www.ft.com/content/e6687f84-2cc8-11e8-9b4b-
bc4b9f08f381?fbclid=IwAR2DNJXC4uRpYGjhUad9Jjw-oHlpJqeJQVTl2SUT-
mLbp1TS0FAWQZaz71sc 

Flew, T. (2016). Entertainment media, cultural power, and post-globalization: The case of 
China’s international media expansion and the discourse of soft power. Global Me-
dia and China. Retrieved from: https://jour-
nals.sagepub.com/doi/10.1177/2059436416662037 

France 24. (n.d.). France 24, The Company. Retrieved from 
http://www.france24.com/en/company 

Godzimirsk and Østevik Concept. (2015) Russian School Abroad. Retrieved from: 
http://www.kremlin.ru/acts/news/50643 

Harrie, E. (2013). A Nordic Public Service Media Map: Denmark, Finland, Iceland, Nor-
way, Sweden: Nordicom, University of Gothenburg 

Hefele, P., Merkle, D. & Zhivkov, S. (2015). Mit Konfuzius nach Afrika: Wie Auswärtige 
Kulturpolitik Chinas Stimme und Sicht der Welt vermitteln soll. (pp. 58-75). In G. 
Wahlers (Ed.) KAS-Auslandsinformationen, 31/5, Berlin: Konrad Adenauer Stif-
tung. Retrieved from: https://www.kas.de/de/web/auslandsinformatio-
nen/artikel/detail/-/content/mit-konfuzius-nach-afrika 

Kessler, O. (2012). The Two Faces of Al Jazeera. The Middle East Quarterly. Winter 2012. 
Volume 19, Number 1 (pp. 47-56). Retrieved on May 09, 2017 at: 
http://www.meforum.org/3147/al-jazeera 

Lindberg, B. (2012). Cultural Policy in the Swedish Welfare State. Paper presented at the 
The Asan Conference: Understanding the Swedisch Welfare Model, Seoul, South 
Korea, 30–31 Aug. 2012 

https://www.britishcouncil.org/sites/default/files/cultural_protection_fund_annual_report_2018-2019.pdf
https://www.britishcouncil.org/sites/default/files/cultural_protection_fund_annual_report_2018-2019.pdf
http://www.csa.fr/Etudes-et-publications/Les-comptes-rendus-et-les-bilans/Les-comptes-rendus-et-les-bilans-des-chaines-de-television-publiques-et-privees/Rapport-sur-l-execution-du-cahier-des-charges-de-France-Medias-Monde-Annee-2015
http://www.csa.fr/Etudes-et-publications/Les-comptes-rendus-et-les-bilans/Les-comptes-rendus-et-les-bilans-des-chaines-de-television-publiques-et-privees/Rapport-sur-l-execution-du-cahier-des-charges-de-France-Medias-Monde-Annee-2015
http://www.csa.fr/Etudes-et-publications/Les-comptes-rendus-et-les-bilans/Les-comptes-rendus-et-les-bilans-des-chaines-de-television-publiques-et-privees/Rapport-sur-l-execution-du-cahier-des-charges-de-France-Medias-Monde-Annee-2015
http://www.csa.fr/Etudes-et-publications/Les-comptes-rendus-et-les-bilans/Les-comptes-rendus-et-les-bilans-des-chaines-de-television-publiques-et-privees/Rapport-sur-l-execution-du-cahier-des-charges-de-France-Medias-Monde-Annee-2015
https://doi.org/10.1177/0002716207311952
https://link.springer.com/article/10.1057/pb.2010.4
https://link.springer.com/article/10.1057/pb.2010.4
http://www.dw.com/downloads/35508714/de2015lagebericht.pdf
https://www.dw.com/downloads/54198942/managementreport2019.pdf
https://www.dw.com/en/about-dw/profile/s-30688
http://drwn.de/de/lettland-verbietet-sputnik-kanal/
https://www.ft.com/content/e6687f84-2cc8-11e8-9b4b-bc4b9f08f381?fbclid=IwAR2DNJXC4uRpYGjhUad9Jjw-oHlpJqeJQVTl2SUTmLbp1TS0FAWQZaz71sc
https://www.ft.com/content/e6687f84-2cc8-11e8-9b4b-bc4b9f08f381?fbclid=IwAR2DNJXC4uRpYGjhUad9Jjw-oHlpJqeJQVTl2SUTmLbp1TS0FAWQZaz71sc
https://www.ft.com/content/e6687f84-2cc8-11e8-9b4b-bc4b9f08f381?fbclid=IwAR2DNJXC4uRpYGjhUad9Jjw-oHlpJqeJQVTl2SUTmLbp1TS0FAWQZaz71sc
https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/2059436416662037
https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/2059436416662037
http://www.france24.com/en/company
http://www.kremlin.ru/acts/news/50643
https://www.kas.de/de/web/auslandsinformationen/artikel/detail/-/content/mit-konfuzius-nach-afrika
https://www.kas.de/de/web/auslandsinformationen/artikel/detail/-/content/mit-konfuzius-nach-afrika
http://www.meforum.org/3147/al-jazeera


16 ifa ECP Monitor Comparative Report | Media 

 

Ministry of Culture, Education, and Science (OCW). (2018). Mediabegroting 2019. Re-
trieved from: https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/ka-
merstukken/2018/11/16/kamerbrief-mediabegroting-2019-ocw/kamerbrief-media-
begroting-2019-ocw.pdf  

Missiroli, A., Andersson, J. J., Gaub, F., Popescu, N., & Wilkins, J.-J. (2016). Strategic com-
munications from the East. European Union Institute for Security Studies (EUISS). 
Retrieved from: http://www.jstor.org/stable/resrep07092.5  

Nason, J. (1977). International Broadcasting as a Tool of Foreign Policy. Millennium: Jour-
nal of International Studies. Retrieved from: 
https://doi.org/10.1177/03058298770060020301 

National Centre for Culture. (2016). Polish Culture Yearbook 2016. Retrieved from: 
https://www.academia.edu/38441873/Polish_Culture_Yearbook_2016  

O’Keeffe and Oliver. (2010). International Broadcasting and its contribution to public di-
plomacy. Lowy Institute. Retrieved from: https://archive.lowyinstitute.org/publica-
tions/international-broadcasting-and-its-contribution-public-diplomacy   

Ohlberg, M. (2016). Boosting the Party’s Voice. MERICS China Monitor. Retrieved from: 
http://www.merics.org/fileadmin/user_upload/downloads/China-Monitor/MER-
ICS_China_Monitor_34_Eng_Indiological_War.pdf  

Peterson, J. E. (2006). Qatar and the world: Branding for a micro-state. The Middle East 
Journal, 60(4) (pp. 732-748). Retrieved on May 09, 2017 at: http://www.jepeter-
son.net/sitebuildercontent/sitebuilderfiles/Peterson_-_Qatar_and_the_World.pdf  

Prasar Bharati. (2019). Prasar Bharati Annual Report 2018-19 (pp. 1–266) [Annual Report]. 
https://prasarbharati.gov.in/wp-content/uploads/2021/03/AR-Prasar-Bharati-eng-
lish-2018-19-english.pdf  

Price, M. (2003). Public Diplomacy and the Transformation of International Broadcasting. 
Cardozo Arts and Entertainment Law Journal. Retrieved from: https://reposi-
tory.upenn.edu/asc_papers/120/  

Radio Republik Indonesia. (n.d.). Portal Berita Radio terbaru hari ini Berjaringan Na-
sional dan Internasional. Retrieved from: https://rri.co.id/profil 

Rawnsley, G. (2016). Introduction to “International Broadcasting and Public Diplomacy in 
the 21st Century. Media and Communication. Retrieved from: https://www.cogi-
tatiopress.com/mediaandcommunication/article/view/641  

Rawnsley, N. (2015). To Know Us is to Love Us: Public Diplomacy and International 
Broadcasting in Contemporary Russia and China. Politics. Retrieved from: 
https://doi.org/10.1111/1467-9256.12104  

RFI. (2018). RFI en 15 langues. Retrieved from http://www.rfi.fr/langues  
Roskazna. (2020). Federal budget of Russia. Retrieved from: https://ros-

kazna.gov.ru/ispolnenie-byudzhetov/federalnyj-byudzhet/  
RT. (n.d.). About the channel. Retrieved from: https://russian.rt.com/about  
RTBF Entreprises. (n.d.). À Propos de la RTBF. Retrieved from: https://www.rtbf.be/en-

treprise/a-propos.  
RTVE (n.d). Home page. Retrieved from: https://www.rtve.es/  
Russia Beyond the Headlines. (2020). Linkedin: Russia Beyond the Headlines. Retrieved 

from: https://www.linkedin.com/company/russiabeyond/?originalSubdomain=ru  
SABC. (2020). SABC Annual Report 2020 (pp. 1–172) [Annual Report]. South African 

Broadcasting Corporation. https://www.sabc.co.za/sabc/wp-content/up-
loads/2020/11/SABC-AR-2020.pdf  

Salama, V. (2012). Al Jazeera’s (R)Evolution? Jaadaliya. Retrieved from: http://www.jada-
liyya.com/pages/index/5610/al-jazeeras-(r)evolution  

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/kamerstukken/2018/11/16/kamerbrief-mediabegroting-2019-ocw/kamerbrief-mediabegroting-2019-ocw.pdf
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/kamerstukken/2018/11/16/kamerbrief-mediabegroting-2019-ocw/kamerbrief-mediabegroting-2019-ocw.pdf
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/kamerstukken/2018/11/16/kamerbrief-mediabegroting-2019-ocw/kamerbrief-mediabegroting-2019-ocw.pdf
http://www.jstor.org/stable/resrep07092.5
https://doi.org/10.1177/03058298770060020301
https://www.academia.edu/38441873/Polish_Culture_Yearbook_2016
https://archive.lowyinstitute.org/publications/international-broadcasting-and-its-contribution-public-diplomacy
https://archive.lowyinstitute.org/publications/international-broadcasting-and-its-contribution-public-diplomacy
http://www.merics.org/fileadmin/user_upload/downloads/China-Monitor/MERICS_China_Monitor_34_Eng_Indiological_War.pdf
http://www.merics.org/fileadmin/user_upload/downloads/China-Monitor/MERICS_China_Monitor_34_Eng_Indiological_War.pdf
http://www.jepeterson.net/sitebuildercontent/sitebuilderfiles/Peterson_-_Qatar_and_the_World.pdf
http://www.jepeterson.net/sitebuildercontent/sitebuilderfiles/Peterson_-_Qatar_and_the_World.pdf
https://prasarbharati.gov.in/wp-content/uploads/2021/03/AR-Prasar-Bharati-english-2018-19-english.pdf
https://prasarbharati.gov.in/wp-content/uploads/2021/03/AR-Prasar-Bharati-english-2018-19-english.pdf
https://repository.upenn.edu/asc_papers/120/
https://repository.upenn.edu/asc_papers/120/
https://rri.co.id/profil
https://www.cogitatiopress.com/mediaandcommunication/article/view/641
https://www.cogitatiopress.com/mediaandcommunication/article/view/641
https://doi.org/10.1111/1467-9256.12104
http://www.rfi.fr/langues
https://roskazna.gov.ru/ispolnenie-byudzhetov/federalnyj-byudzhet/
https://roskazna.gov.ru/ispolnenie-byudzhetov/federalnyj-byudzhet/
https://russian.rt.com/about
https://www.rtbf.be/entreprise/a-propos
https://www.rtbf.be/entreprise/a-propos
https://www.rtve.es/
https://www.linkedin.com/company/russiabeyond/?originalSubdomain=ru
https://www.sabc.co.za/sabc/wp-content/uploads/2020/11/SABC-AR-2020.pdf
https://www.sabc.co.za/sabc/wp-content/uploads/2020/11/SABC-AR-2020.pdf
http://www.jadaliyya.com/pages/index/5610/al-jazeeras-(r)evolution
http://www.jadaliyya.com/pages/index/5610/al-jazeeras-(r)evolution


17 ifa ECP Monitor Comparative Report | Media 

 

Sevunts, L. (2020, December 3). Canada’s public broadcaster announces new cuts to Radio 
Canada International – RCI | English. Radio Canada International; Radio Canada 
International. Retrieved from: https://www.rcinet.ca/en/2020/12/03/canadas-
public-broadcaster-announces-new-cuts-to-radio-canada-international/  

Shambaugh, D. (2015). China’s Soft-Power Push: The Search for Respect. Foreign Affairs, 
94:4, (pp. 99-107) 

Smits, Y. (2014). Russia country report. Y. R. Isar (Ed.). Preparatory Action Culture in EU 
External Relations. Retrieved from: http://cultureinexternalrelations.eu/wp-con-
tent/uploads/2014/02/country-report-Russia-26.02.2014.pdf  

Soleymieux, P. (2015). What exactly does French public service broadcasting cover? The 
World. Retrieved from http://www.lemonde.fr/actualite-medias/arti-
cle/2015/04/23/que-recouvre-precisement-l-audiovisuel-public-fran-
cais_4619448_3236.html?xtmc=france_medias_monde&xtcr=42  

Standing Senate Committee on Foreign Affairs and International Trade. (2019). Cultural 
Diplomacy at the Front Stage of Canada’s Foreign Policy (pp. 1–103). Senate Can-
ada. Retrieved from: https://sencanada.ca/content/sen/commit-
tee/421/AEFA/Reports/Report_CulturalDiplomacy_e.pdf 

Statista. (2020). Public service television in Sweden. Retrieved from: https://www.sta-
tista.com/study/38061/public-service-television-in-sweden-statista-dossier/  

Stockholm Center for Freedom. (2019). Jailed and wanted journalists in Turkey- updated 
list. Retrieved from: https://stockholmcf.org/updated-
list/?fbclid=IwAR3HrGi0CuW7N-aZl0ge0Fl-ULm6nAeAPSmPh6D5UX-
gTE8Kf9J3FLszlUAw  

Sun, W. (2015). Configuring the foreign correspondent: New questions about China’s pub-
lic diplomacy.” Place Branding and Public Diplomacy, 11:2, (pp. 125-138)  

Sun, W. (2015b). Slow boat from China: public discourses behind the ‘going global’ media 
policy, International Journal of Cultural Policy, Special Issue: Cultural Diplomacy – 
Beyond the National Interest? 21: 4 (pp. 400-418) 

Sveriges Radio. (2010, 16 March 2010). Fewer but stronger newsrooms within Sveriges Radio’s 
international offering. Retrieved from: https://sverigesradio.se/artikel/3562253  

Sveriges Radio. (2020a, 28 January 2020). About Swedish Radio. Retrieved from: 
https://sverigesradio.se/grupp/33821  

Sveriges Radio. (2020b, 6 May 2020). Our channels. Retrieved from: https://sverigesra-
dio.se/artikel/733463  

Sveriges Radio. (2020c). Sveriges Radio’s annual report 2019. Retrieved from Stockholm: 
https://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files/3113/9da88f81-fd56-42df-
84ae-e0022893aa56.pdf  

Sveriges Television. (2017, 30 Mar 2017). The broadcasts on SVT World have stopped. Re-
trieved from: https://omoss.svt.se/arkiv/nyhetsarkiv/2017-03-30-sandningarna-pa-
svt-world-har-upphort.html  

Swedish Government. (2020). Broadcasting permission for Sveriges Radio (AB) 2020–2025. 
Retrieved from: https://sverigesradio.se/diverse/appdata/isi-
dor/files/3113/4ae1e84e-e978-4b48-8972-8e3a674781df.pdf  

The New York Times (n.d.). A campus for tomorrow. Retrieved from: https://www.ny-
times.com/paidpost/qatar-foundation/a-campus-for-tomorrow.html  

TRT World. (n.d.). Our story. Retrieved from: https://www.trt-
world.com/about?fbclid=IwAR24_n5C7k2015jQ7YASjw_JAxPudllKaEOvBcC-
WiLQnlB9DdUsZKkt76g  

https://www.rcinet.ca/en/2020/12/03/canadas-public-broadcaster-announces-new-cuts-to-radio-canada-international/
https://www.rcinet.ca/en/2020/12/03/canadas-public-broadcaster-announces-new-cuts-to-radio-canada-international/
http://cultureinexternalrelations.eu/wp-content/uploads/2014/02/country-report-Russia-26.02.2014.pdf
http://cultureinexternalrelations.eu/wp-content/uploads/2014/02/country-report-Russia-26.02.2014.pdf
http://www.lemonde.fr/actualite-medias/article/2015/04/23/que-recouvre-precisement-l-audiovisuel-public-francais_4619448_3236.html?xtmc=france_medias_monde&xtcr=42
http://www.lemonde.fr/actualite-medias/article/2015/04/23/que-recouvre-precisement-l-audiovisuel-public-francais_4619448_3236.html?xtmc=france_medias_monde&xtcr=42
http://www.lemonde.fr/actualite-medias/article/2015/04/23/que-recouvre-precisement-l-audiovisuel-public-francais_4619448_3236.html?xtmc=france_medias_monde&xtcr=42
https://sencanada.ca/content/sen/committee/421/AEFA/Reports/Report_CulturalDiplomacy_e.pdf
https://sencanada.ca/content/sen/committee/421/AEFA/Reports/Report_CulturalDiplomacy_e.pdf
https://www.statista.com/study/38061/public-service-television-in-sweden-statista-dossier/
https://www.statista.com/study/38061/public-service-television-in-sweden-statista-dossier/
https://stockholmcf.org/updated-list/?fbclid=IwAR3HrGi0CuW7N-aZl0ge0Fl-ULm6nAeAPSmPh6D5UXgTE8Kf9J3FLszlUAw
https://stockholmcf.org/updated-list/?fbclid=IwAR3HrGi0CuW7N-aZl0ge0Fl-ULm6nAeAPSmPh6D5UXgTE8Kf9J3FLszlUAw
https://stockholmcf.org/updated-list/?fbclid=IwAR3HrGi0CuW7N-aZl0ge0Fl-ULm6nAeAPSmPh6D5UXgTE8Kf9J3FLszlUAw
https://sverigesradio.se/artikel/3562253
https://sverigesradio.se/grupp/33821
https://sverigesradio.se/artikel/733463
https://sverigesradio.se/artikel/733463
https://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files/3113/9da88f81-fd56-42df-84ae-e0022893aa56.pdf
https://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files/3113/9da88f81-fd56-42df-84ae-e0022893aa56.pdf
https://omoss.svt.se/arkiv/nyhetsarkiv/2017-03-30-sandningarna-pa-svt-world-har-upphort.html
https://omoss.svt.se/arkiv/nyhetsarkiv/2017-03-30-sandningarna-pa-svt-world-har-upphort.html
https://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files/3113/4ae1e84e-e978-4b48-8972-8e3a674781df.pdf
https://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files/3113/4ae1e84e-e978-4b48-8972-8e3a674781df.pdf
https://www.nytimes.com/paidpost/qatar-foundation/a-campus-for-tomorrow.html
https://www.nytimes.com/paidpost/qatar-foundation/a-campus-for-tomorrow.html
https://www.trtworld.com/about?fbclid=IwAR24_n5C7k2015jQ7YASjw_JAxPudllKaEOvBcC-WiLQnlB9DdUsZKkt76g
https://www.trtworld.com/about?fbclid=IwAR24_n5C7k2015jQ7YASjw_JAxPudllKaEOvBcC-WiLQnlB9DdUsZKkt76g
https://www.trtworld.com/about?fbclid=IwAR24_n5C7k2015jQ7YASjw_JAxPudllKaEOvBcC-WiLQnlB9DdUsZKkt76g


18 ifa ECP Monitor Comparative Report | Media 

 

TV5Monde. Présentation. Retrieved from: http://www.tv5monde.com/cms/chaine-franco-
phone/tv5monde/La-chaine/p-5857-Presentation.htm 

TVP Polonia. (n.d.). About Us. Retrieved from https://polonia.tvp.pl/49057752/o-nas  
US Department of Justice. (2019). Obligation of Turkish Radio & Television Corporation to 

Register under the Foreign Agents Registration Act. Retrieved from: https://www.al-
monitor.com/pulse/files/live/sites/almonitor/files/docu-
ments/2020/trt_world_justice_department_fara_determination_letter.pdf.  

USAGM. (2019). USAGM Performance and Accountability Report FY 2019. Retrieved 
from: https://www.usagm.gov/wp-content/uploads/2019/11/USAGM-FY2019-
PAR.pdf  

Wardany. (2012). Radio Netherlands Worldwide says goodbye to its audiences. The Jakarta 
Post. Retrieved from: https://web.ar-
chive.org/web/20120618005603/http://www.thejakarta-
post.com/news/2012/06/14/radio-netherlands-worldwide-says-goodbye-its-audi-
ences.html  

Xinhua News Agency. (2016). Xi Jinping sent a letter to congratulate China Global Televi-
sion Network on its launch. Xinhua. Retrieved from: 
http://www.xinhuanet.com/politics/2016-
12/31/c_1120226953.htm?fbclid=IwAR2afZE8p1Gs4lJIDvA21a0niRYyD1ZLBIl
DuHSsFE14H41jkuCDonXZpy4  

Zayani, M. (2005). The Al Jazeera phenomenon: Critical perspectives on new Arab media. Re-
trieved from: http://www.med-media.eu/wp-content/uploads/2014/07/Aljazeera-
Phenomenon2.pdf  

Zayani, M. (2005). The Al Jazeera phenomenon: Critical perspectives on new Arab media. Re-
trieved on May 09, 2017 at: http://www.med-media.eu/wp-content/up-
loads/2014/07/Aljazeera-Phenomenon2.pdf 

Zhang, X. (2011). China’s International Broadcasting: A Case Study of CCTV Interna-
tional. In J. Wang (Ed.), Soft Power in China. Public Diplomacy through Communi-
cation (pp. 57-72). New York, NY: Palgrave Macmillan 

Zhao, Y. (2013). China’s Quest for “Soft Power”: Imperatives, Impediments and Irreconcila-
ble Tensions? Javnost - The Public, 20:14 (pp. 17-30)  

http://www.tv5monde.com/cms/chaine-francophone/tv5monde/La-chaine/p-5857-Presentation.htm
http://www.tv5monde.com/cms/chaine-francophone/tv5monde/La-chaine/p-5857-Presentation.htm
https://polonia.tvp.pl/49057752/o-nas
https://www.al-monitor.com/pulse/files/live/sites/almonitor/files/documents/2020/trt_world_justice_department_fara_determination_letter.pdf
https://www.al-monitor.com/pulse/files/live/sites/almonitor/files/documents/2020/trt_world_justice_department_fara_determination_letter.pdf
https://www.al-monitor.com/pulse/files/live/sites/almonitor/files/documents/2020/trt_world_justice_department_fara_determination_letter.pdf
https://www.usagm.gov/wp-content/uploads/2019/11/USAGM-FY2019-PAR.pdf
https://www.usagm.gov/wp-content/uploads/2019/11/USAGM-FY2019-PAR.pdf
https://web.archive.org/web/20120618005603/http:/www.thejakartapost.com/news/2012/06/14/radio-netherlands-worldwide-says-goodbye-its-audiences.html
https://web.archive.org/web/20120618005603/http:/www.thejakartapost.com/news/2012/06/14/radio-netherlands-worldwide-says-goodbye-its-audiences.html
https://web.archive.org/web/20120618005603/http:/www.thejakartapost.com/news/2012/06/14/radio-netherlands-worldwide-says-goodbye-its-audiences.html
https://web.archive.org/web/20120618005603/http:/www.thejakartapost.com/news/2012/06/14/radio-netherlands-worldwide-says-goodbye-its-audiences.html
http://www.xinhuanet.com/politics/2016-12/31/c_1120226953.htm?fbclid=IwAR2afZE8p1Gs4lJIDvA21a0niRYyD1ZLBIlDuHSsFE14H41jkuCDonXZpy4
http://www.xinhuanet.com/politics/2016-12/31/c_1120226953.htm?fbclid=IwAR2afZE8p1Gs4lJIDvA21a0niRYyD1ZLBIlDuHSsFE14H41jkuCDonXZpy4
http://www.xinhuanet.com/politics/2016-12/31/c_1120226953.htm?fbclid=IwAR2afZE8p1Gs4lJIDvA21a0niRYyD1ZLBIlDuHSsFE14H41jkuCDonXZpy4
http://www.med-media.eu/wp-content/uploads/2014/07/Aljazeera-Phenomenon2.pdf
http://www.med-media.eu/wp-content/uploads/2014/07/Aljazeera-Phenomenon2.pdf
http://www.med-media.eu/wp-content/uploads/2014/07/Aljazeera-Phenomenon2.pdf
http://www.med-media.eu/wp-content/uploads/2014/07/Aljazeera-Phenomenon2.pdf


19 ifa ECP Monitor Comparative Report | Media 

 

Imprint 

The External Cultural Policy Monitor 
Developed by Helmut K Anheier, Hertie School & UCLA Luskin School of Public Affairs, 
and ifa Competence Centre. Supervised by Helmut K Anheier. Coordinated by Sarah Wid-
maier for ifa. 
 
Preferred citation 
Knudsen, Edward (11/2021). “Media. Comparative Report,” in: Helmut K. Anheier and ifa 
(eds.). The External Cultural Policy Monitor. Stuttgart: ifa. 
 
The publication exclusively reflects the personal views of the author. 
 
Editor: 
ifa (Institut für Auslandsbeziehungen): 
Charlottenplatz 17,  
70173 Stuttgart,  
Postfach 10 24 63,  
D-70020 Stuttgart  
 
www.ifa.de  
 
© ifa 2021 
 
Author: Edward Knudsen 
 
Copy-editing by:  
ifa’s Research Programme “Culture and Foreign Policy” 
 
Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) 
 

 
 
DOI: https://doi.org/10.17901/ecp.2021.057  

http://www.ifa.de/
https://doi.org/10.17901/ecp.2021.057
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/

